Kontroversiell och extremistisk åsikt?

Jag är troende och vilken kyrka jag går till tycker jag är privat.

Gårdagens politiska nyhet var att statsminister Fredrik Reinfeldt ändrade på några ministerposter. Ny i regeringen är moderaten Elisabeth Svantesson. Den ”stora” nyheten om henne är att hon tidigare har varit medlem i Livets Ord och Ja till livet. På nyhetsprogrammen på tv framställdes hennes åsikter som kontroversiella. Borås Tidnings ledarskribent David Lindén anser att hennes åsikter är extremistiska. Moderatkollegan Jessica Schedvin anser att Svantesson måste ta avstånd från religiös fundamentalism. Jag skulle snarare säga att hennes åsikter är kristdemokratiska eftersom jag tror att andelen medlemmar i Livets Ord och som har en abortkritisk inställning är vanligare bland kristdemokratiska väljare. Är inte i så fall de som anser att abort är ett preventivmedel också kontroversiella och extremistiska?

I exempelvis en del amerikanska delstater skulle Elisabeth Svantessons åsikter inte anses som kontroversiella och extremistiska. Jag tycker att gårdagen var ett tydligt exempel på hur kristna och deras tro förföljs i vårt land. Intersektionalitetsanhängare anser dock att det är helt okej men nåde den som kritiserar den andra stora världsreligionen. Ni vet den där med c:a 15 % färre anhängare världen över. Hur är det med religionsfriheten i Sverige? Hur kan tro förvandlas från något som alla borde engagera sig i den ena dagen till någonting fult två dagar efteråt? Hur är det med kulturell och religiös mångfald? Vi kommer troligtvis att få ett islamistiskt riksdagsparti i Sverige någon gång i framtiden. Jag anser att det skulle vara fullt legitimt, även om jag inte skulle hålla med om det partiets åsikter, och deras eventuella närvaro i maktens korridorer skulle då spegla det svenska samhället.

nsvensson

Till alla panikslagna medborgare i landet, bl.a. Niklas Svensson på Expressen som är känd för att skjuta först och eventuellt tänka sen, kan jag bara informera att Svantesson kommer att jobba som arbetsmarknadsminister, inte religionsminister. Hennes personliga tro har ingenting med hennes arbete att göra. Hon säger också att hon stödjer den svenska abortlagstiftningen, visserligen självklart eftersom hon inte kan göra något annat som minister. Svenssons journalistkollega Emanuel Karlsten försökte lugna allas oro.

ekarlsten

Efter den här händelsen känner man bara att man skäms lite över att vara svensk. Sverige, landet med intoleranta toleranta och ett trångsynthetens och åsiktsförtryckets land.

4 tankar om “Kontroversiell och extremistisk åsikt?

  1. Vet inte om min förra kommentar kom fram så här provar vi igen:
    Hej,
    Jag skrev också att dessa samfund rör sig inom lagens ramar och därför bör ses som religiösa samfund bland andra. Det framgår dock inte av din bloggpost att jag tog Svantesson i försvar.
    /David Lindén
    PS: Förbehåller mig dock rätten att tycka amerikanska tea-party åsikter är både extrema och fördummande.

  2. Pingback: Gillar vi verkligen olika? | Emma i skrubben

  3. Pingback: Sverigedemokraten med romskjudisk bakgrund | Emma i skrubben

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.