Abort som preventivmedel?

Ibland kommer vi alla på avigvägar i bloggosfären och det gjorde jag verkligen idag. Denna vilsefärd gjorde mig riktigt illamående. En av landets mest kända bloggare anser att man kan göra så många aborter som man vill och en annan anser att abort är ett preventivmedel.

Jag har tidigare skrivit om abort här. Lukas Berggren skrev  tidigare i våras i en ledare i Världen idag att ”före 60-talets mitt fanns det inga kvinnoorganisationer som propagerade för abort. Detta sågs snarare – med rätta – som männens sätt att fly undan sitt ansvar”.

Vet dessa människor vad en abort kostar samhället? I snitt kostar en abort samhället c:a 10.000 kr/st. Det finns alltså människor som utan att skämmas det minsta ser abort som ett preventivmedel som kan användas hur många gånger som helst. Såna borde själva få bekosta sina aborter om de har en sån inställning till livet och samhällets resurser.

mbrblock_smallÄr det inte bättre att avstå från sex om man inte kan skydda sig? Självklart kan man ta dåliga beslut när man t.ex. dricker alkohol men det ansvaret försvinner inte bara för att man dricker. Är kvinnans rätt över sin egen kropp det absolut primära istället för respekten för ett litet människoliv, också det en kropp. Det lilla barnet är inte kvinnans kropp.

Jag har stängt det här inlägget för all eventuell interaktivitet. Jag vill att illamåendet försvinner.

This entry was posted on 6 juli, 2013, in Livet. Bookmark the permalink.