Sverigedemokraten med romskjudisk bakgrund

Ingen kan ha missat förra veckans skandal när flera polisregister innehållande romer avslöjades av Dagens Nyheter. Jag tycker att dessa register är rent ut sagt skit men jag väljer som oftast inte att följa med i den vanliga åsiktsströmmen utan försöker hitta en och annan vinkling, som jag nödvändigtvis inte behöver hålla med om. Den här gången hittade jag ett blogginlägg av sverigedemokraten Chang Frick.

Vad är det som gör hans blogginlägg intressant? Det första som slog mig efter att jag hade läst hela inlägget är hur känslosamma många av de som kommenterar inlägget är. Jag har länge haft en teori om att sverigedemokrater ofta är känslomänniskor. Många faller för hans berättelse om sin uppväxt. Vad som är sant och eventuellt inte sant vet jag inte men det var värst vad många troliga sverigedemokrater det var som vurmade för romer plötsligt. Några guldkorn har jag plockat ut i min jakt på förståelse för hur en del kan rösta på Sverigedemokraterna.

En klasskompis farsa berättade för mig för några år sedan att redan första dagen på ”lekis” (förskolan) så gick snacket bland andra ungars föräldrar. De varnade varandra för tattarungen, dvs mig.

Inga svenska blonda barn kan vara värda att ”varna” för, eller? Varför varna barn för barn egentligen? Barn känner ofta själva vilka de kan ty sig till och inte.

Värst i klassen var tjejerna. De missade aldrig ett tillfälle att tala om vad som var fel med mig. Det kunde vara frisyren, skorna, kläderna men även annat som var unikt med mig,

Killar mobbas på sitt sätt och tjejer på sitt. Som kille är det kanske tjejernas typ av mobbning (frisyr, kläder m.m.) som är det som han kände av, och i efterhand också minns, mest.

Nu råkade elevrådskillen befinna sig vid cafeterian samtidigt som jag gick förbi och här uppstod en situation. Några av de där grabbarna som rutinmässigt skulle ge mig stryk gick som vanligt fram och ställde sig i en ring runt mig. Döm av min förvåning när den gode vänster- och elevrådsgrabben avbröt dem. För en kort sekund trodde jag inte mina ögon. Men ganska snabbt var ordningen återställd med följande mening: -”Ni får gå en bit bort med honom, prylar ni honom i närheten av mig måste jag ingripa…”.

Här är ett exempel på den ”goda vänstern”, åtminstone som de ser sig själva. Vi övriga, sverigedemokrater som ickesverigedemokrater, har genomskådat dem sedan länge. Detta gäller förstås inte alla vänstermänniskor.

I Sverige plockar man poäng genom att låta som alla andra men helst mer än andra. Dyker en diskussion upp om en minoritet som farit illa börjar alla ”som vill vara något” att kollektivt ”skaka av upprördhet”, ”kräkas i munnen” och minsann tala om hur mycket de tar avstånd och fördömer. Denna mekanism är till för att markera grupptillhörighet och bevisa hur god och rätt man är.

Här skrattade jag av igenkänning.

Skulle en kändis eller politiker råka uttrycka sig olämpligt skriker man om att denne ska avgå och alla de som vill synas och klättra uppåt i samhället närmast tävlar om att hugga personen i ryggen.

Det här märktes tydligt om Elisabeth Svantessons eventuellt olämpliga åsikter, som det har blivit tyst om den senaste tiden.

Eftersom jag inte är polis kan jag inte i detalj svara på varför barn förekommer men jag har så pass bra förtroende för polisen att jag är tämligen säker på att det finns en legitim anledning. Jag kan tänka mig flera, t ex att om man letar efter en efterlyst person hos dennes släktingar (där oddsen närmast är hundraprocentiga att hitta rätt) kan det vara av stort värde att känna till var små barn kan tänkas befinna sig.

Det där var något av det mest krystade försvar av romregistren som jag har läst. Polisen tar ingen större hänsyn till eventuella barn innan tillslag hos kriminellt misstänkta.

Var fanns alla dessa goda antirasister, ja romers svurna beskyddare, under större delen av mitt bedrövliga liv? Ja, en fanns i elevrådet på högstadiet i varje fall. Några andra var tjejerna i klassen som sådär präktigt var anti-mobbning och antirasister på lärarens beställning.

Killen har en poäng.

Det är lite så twitter fungerar – som en skolgård.

Twitter är inget för mig. Jag har min blogg som ett område som jag själv kontrollerar. Skolgårdarna har jag sedan länge lämnat.

Det är såhär människor beter sig i Sverige. Det är en kultur där folk helt enkelt är livrädda för att på något sätt vara fel, utanför eller inte ingå i en gemenskap.

Jag är inte rädd och det är det fler som inte är.

One thought on “Sverigedemokraten med romskjudisk bakgrund

  1. Ett mycket viktigt inlägg. Tack för det Emma.

    Eftersom jag själv inte är svensk kan jag se Sverige lite utifrån och mina iakttagelser stämmer överens med det både du och den person du citerar skriver. Det finns bland svenskar ett enormt behov att vara en del av gruppen och detta blir man inte sällan genom att vanhedra sig själv och bli en mobbare.

    Det jag inte riktigt kan förstå är varför det är så viktigt att vara lika som alla andra och vad som är så problematiskt i att vara olika. Visserligen finns det i Sverige en stor tolerans för vissa sorters annorlundskap (som t.ex. handikappade eller numera även sexuella minoriteter) för vilket det svenska samhället förtjänar beröm, men annorlundskap på ett icke-sanktionerat sätt uppfattas genast som ett klartecken för mobbning.

    Det finns otaliga insatser mot mobbning i Sverige, vilket vid ett första ögonkast kan verka vällovligt. Men tittar man närmare på ett och annat inom det området, så ser man en mörkare sida, nämligen att antimobbning i sin svenska tappning ofta öppnar för mobbning åt något annat håll. Den som t.ex. tar avstånd från Pride (utan att för den skull vara mot homosexuella) blir genast lovligt byte.

    På samma sätt uppfattar jag mycket av talet om värdegrund. Det som till ytan är berömvärt innehåller ett slags blancofullmakt att ge sig på den som inte anses följa värdegrunden, ofta på basen av vaga antydanden. I sina värsta former blir då antimobbning och värdegrund ett sätt att legitiimera just mobbning.

Kommentera

