Jag har läst boken Spelet om klimatet – vem kan man lita på i klimatdebatten?

Jag har precis läst boken Spelet om klimatet – vem kan man lita på i klimatdebatten?, skriven av kemisten Maths Nilsson. Jag imponeras av hur bra koll han har för sånt som har hänt långt tillbaka i tiden men så har han också en rejäl förteckning på sid. 220-256. Det som fascinerar mig med klimatförnekare är hur de av politiska/ideologiska skäl förnekar vetenskap och därmed kunskap. I boken nämns en del svenska klimatförnekare, som redan har omnämnts i några av Maths Nilssons blogginlägg som jag har rebloggat. Jag listar här de viktigaste namnen som enligt boken medverkar i den svenska klimatförnekarrörelsen.

  • Gunnar Hökmark, f.d. moderat riksdagspolitiker, var medgrundare till European Enterprise Institute (EEI) och i den organisationen fanns flera uttalade klimatförnekare. Hökmark är intressant nog även utpekad av skribenten Johan Frick i Nya mitten som den som mördade skolan, något som jag nyligen har varit inne på. Man ska då veta att Nya mitten beskriver sig själva som något som ”vill bidra till ett perspektivskifte i samhällsdebatten” samt ”också vara den sammanlänkande kraften inom vänsterns opinionsbildning”. Komiskt att vänsterskribenter ens försöker anse sig vara den nya breda mitten. Om inte vänstern är vänster, vad är då vänster?
  • Mattias Bengtsson, f.d. chef på tankesmedjan Timbro som anlitat föreläsningar med den internationellt ökände klimatförnekaren Fred Singer, numera avliden.
  • Maria Rankka, f.d. chef på Timbro som mest var bara okunnig men som uttalat sig klimatförnekaraktigt.
  • Nima Sanandaji, som tidigare ledde tankesmedjan Captus som öppet har uttryckt sig skeptisk till teorin om en förestående klimatkatastrof, och som numera är inblandad i landets kanske största journalistiska projekthaveri, Bulletin.
  • Jonas Pettersson, f.d. Centerpartiets pressekreterare, som skrivit klimatförnekarartiklar åt Captus, bl.a. Bluff om klimatet i Aftonbladet 2006. Jag länkar inte till honom eftersom jag är osäker på vem han är av alla Jonas Pettersson/Jonas Peterson.
  • Lars Bern, utnämnd klimatexpert av Swebb-TV och hyllad som legendarisk klimatforskare av klimatförnekare men som aldrig har sysslat med klimatforskning.
  • Elsa Widding, civilingenjör och självutnämnd klimatexpert men som aldrig har sysslat med klimatforskning. Det senaste är att hon kandiderar till riksdagen för Sverigedemokraterna.

Socialdemokraten Anders Sundström nämns också i boken som styrelseledamot av Vattenfall som 2006 beslutade om att bygga ett nytt kolkraftverk i Tyskland men det kvalificerar inte honom som någonting.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.