Devin Rexvid om vänsterns stöd för den högerextrema islamismen

Devin Rexvid på Facebook igår:

Vänstern och islamism

Efter ett föredrag om hedersvåld idag kom en kvinna med rötterna i Mellanöstern fram till mig. Hon sa att hon hade varit vänsteraktivist i sitt födelseland och att hon fortfarande är en vänstermänniska. Hon sa att vänstern i Sverige (vänstern i stort och inte bara V) borde ta frågan om HRV och islamism på lika stor allvar som frågan om rasism och undrade varför många inom svensk vänsterrörelse allierar sig med de islamister och reaktionära muslimer som många inom vänsterrörelsen i Mellanöstern ser som sina fiender? Vidare sa hon att för vänstern i Mellanöstern är islamister och konservativa muslimer minst lika problematiska som om inte mer än SD. Varför förstår inte vänstern i Sverige oss vänstermänniskor från Mellanöstern när vi kritiserar hedersvåld och politisk islam, frågade hon.

Jag har funderat vidare på hennes fråga. Det finns flera exempel från Europa där vänstermänniskor från Mellanöstern och Nordafrika som emigrerat till Europa engagerat sig politiskt i vänsterorienterade organisationer. De har drivit frågor om islamism och hedersvåld. Flera av de blivit hårt kritiserade av de partier de varit medlemmar i och en del tvingats lämna partiet. Vissa som Ayan Hirsi Ali knuffades mer eller mindre till liberalerna i Holland. Vi har kända exempel här i Sverige också.

Vänsterns inställning till politisk islam och konservativa muslimer, som bär inslag av identifikation, support, sympati, apologetism, tolerans och undvikande, ter sig förvisso mycket märklig om det faktiska innehållet i politisk islams ideologi beaktas. Politisk islams opposition mot Väst skulle främst av alla oroat vänstern allvarligt. Boko Haram började exempelvis med att attackera västinfluerade skolor och andra islamistiska grupper har använt liknande attacker, i synnerhet mot flickskolor.

Islamister har stora ambitioner men de är högst idealistiska, vilka lämnar litet rum för materiella intressen. Deras fanatism är värdeburen, teologisk driven och den utgör en riktig utmaning till västerländska värden. Om V och S tror att de i konservativa muslimer som blir medlemmar i dessa partier har ett revolutionärt och radikalt ”etnifierat” och ”religiöst diskriminerat” proletariat, så gör de ett fatalt misstag. S-medlemmar som t.ex. tillhör den islamiska sekten Ahmadiya är inte ute efter vänsterorienterat socialdemokratisk politik. Reaktionära muslimska medlemmar i V som driver frågor om sk islamofobi är inte intresserade av vänsterinfluerad välfärdspolitik, inte heller av jämställdhet. Islamister som engagerar sig i MP är knappast intresserade av miljöfrågor (de de anser att Allah ordnar allt inshaallah och miljöförstörelse är Allahs bestraffning av människors syndiga leverne) utan vill öka sin politiska representation.

Kort sagt, vänsteridéer är västerländska idéer vilket implicerar att opposition mot dessa värden borde vara något som vänstern verkligen borde konfrontera då den starkaste oppositionen idag kommer från radikala islamister.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.