Martin Niemöllers dikt.

En dikt av den tyske protestantiska pastorn Martin Niemöller:

”När nazisterna hämtade kommunisterna,
teg jag;
jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna,
teg jag;
jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade de fackliga,
lät jag bli att protestera;
jag var ju inte med i facket.

När de hämtade judarna,
lät jag bli att protestera;
jag var ju ingen jude.

När de hämtade mig,
fanns det ingen kvar som kunde protestera.”

Niemöller redux Expressen 2013 och De­bat­tens gyl­le­ne re­gel.

Kommentera

