Jag känner mig kluven.

Expressen har bestämt sig för att avpixla användarna på Avpixlat, Fria Tider och Exponerat. Till sin hjälp har de haft Researchgruppen. Jag känner mig mycket kluven inför detta.

Å ena sidan är det ett grovt övergrepp att åsiktsregistrera privatpersoner, offentliga politiker är en annan sak, tillsammans med en organisation som samarbetar med vänsterextremistiska AFA.

Å andra sidan är detta precis det som Avpixlat, Fria Tider och Exponerat själva har sysslat med i flera år. Att röja identiteter på misstänkta förövare, speciellt med invandrarbakgrund. Öga för öga, tand för tand som Mats Dagerlind, krönikor på Avpixlat, själv har uttryckt det.

Jag misstänker att det här inte kommer att hjälpa i ”kampen” mot Sverigedemokraterna. De kan faktiskt öka efter den här skandalen också. Piratpartiets partiledare Anna Troberg uttrycker på SvD Opinion:

”Människor röstar inte på politiker som behandlar dem som idioter och för dem bakom ljuset. Däremot röstar de på politiker som de upplever vara offer för ett system som tummar på grundläggande rättigheter för att de har åsikter som inte accepteras av resten av samhället. Det finns en viss logik i det. Människor är inte så dumma som politiker och media tycks tro.”

Jag tipsar även om Film: Fredrik Reinfeldt postar kommentar på Avpixlat.se.

16 thoughts on “Jag känner mig kluven.

  1. Intressant. Vilken ”bevisning” handlar det om egentligen?
    Har inte sett tekniska detaljer någonstans.
    Epost? IP address? Ingetdera bevisar egentligen någonting.

  2. Man ska inte sänka sig till idioternas nivå. Då vinner de på ren erfarenhet. Om vi tycker att Avpixlat gör fel som outar misstänkta gruppvåldtäktsmän från Somalia och möjliga afa-anhängare kan vi inte göra samma sak själva. Jag är emot dubbelmoral från båda håll.

  3. Jag känner mig inte på något sätt kluven i den här frågan. Tydligen har AFA bytt betydelse på första A:t till Aktiv och det de har gjort är ett angrepp på demokratin. De anser att deras politiska övertygelse står över all annan och vill tysta alla som har någon form av annan åsikt. Expressen agerar åklagare, domare och bödel och förstör folks liv utan annat bevisning än att de någon gång postat på en site som ”de goda” dömt som fel åsikt.
    För egen del är jag lugn nu i första vågen eftersom jag inte håller med eller aldrig postat på någon av de ”felaktiga” sidorna men jag tror att vi kan börja nedräkning till att löpsedeln lyder ”Expressen drar fram antifeministerna i ljuset”.

Kommentera

