Neeeej!!! Varför???

Efter att observerat och passivt sett på i så många år väljer jag att tro på vår demokrati och göra något åt saken.

Jag hyllade för en tid sen samhällsdebattören Nima Gholam Ali Pour som mycket vettig. Vad gör nu karln? Han väljer att gå med i Sverigedemokraterna! Min reaktion kan bara bli ett ett enda långt neeeej! Varför? Sverige blir inte bättre på integration med deras politik. Det enda vettiga för människor som vill göra något åt saken är att gå med i något av de andra partierna och påverka inom dem. Visst kan det här vara ett sätt att försöka rena Sverigedemokraterna men deras historia kan man aldrig tvätta bort. Att vänstern eventuellt skriker om normaliseringar är inget att bry sig om. Det gör de om allt som de inte håller med om.

Jag ska ändå ta med några meningar som Nima Gholam Ali Pour skriver i sin gästkrönika i SD-kuriren.

I Förenta Staterna kunde jag bevittna hur nyanlända invandrare förespråkade en restriktiv invandringspolitik eftersom de värnade om sitt nya hem och de var medvetna om att sociala oroligheter följer i spåren av en oansvarig invandringspolitik.

Tack vare mina erfarenheter har jag kunnat se de sociala problemen i invandrartäta områden både som medborgare och politiker. Jag har sett hur man i andra länder diskuterar dessa problem med passion medan vi i Sverige sopar de under mattan och väntar på att de ska försvinna.

12 thoughts on “Neeeej!!! Varför???

  1. Intressant. Karln har sannolikt hittat något som tilltalar honom i SD. Faktum är att man inte kan utesluta att det han funnit är precis det han själv skriver om….

    För egen del tycker jag inte att SD är särskilt provocerande. De representerar ett nationalkonservativt perspektiv, vilket inte behöver uppfattas som negativt. Jag har en annan världsbild, men jag har inga större problem med att förstå att folk vill bevara något utan alltför omfattande förändringar – i detta fall landet Sverige.

      • Nja, min bild av den där sajten är att de tillåter sig ett visst grepp gentemot SD, men skulle aldrig göra samma mot framför allt V. Den som så vill har inga svårigheter att göra kopplingen mellan några av 1900-talets ohyggligaste regimer och dagens V, för ränderna har liksom inte gått helt ur. Det här betyder dock inte att dagens V inte skulle vara ett annat parti – hur illa man än tycker om det. Kort och gott – det går lätt att hitta rasister i SD, liksom det är lätt att hitta folkmordsförespråkare i V (jag känner personligen en handfull).

        När flera skribenter på den där sajten dessutom figurerar hos Expo blir jag tveksam till hur demokratiska de egentligen själva är.

      • Klart att de inte gör det eftersom de själva är på vänsterkanten. Det spelar ingen roll vilken avsändaren är för mig eftersom de publicerar sina inlägg med citat från sverigedemokrater.

        Per Gudmundson skriver idag det som IRM och Expo inte skriver.

  2. Jag ser en fundamental skillnad mellan å enda sidan människor sm kritiserar SD för rasism utgånde från att de är geuinit anti-rasistiska och å andra sidan folk som kristiserar SD för att de står för fel sorts intolerans. När kritiken kommer från nära nog V så läser åtminstone jag det som ”det är OK med förtyck, men det ska vara av rätt slag”.

    För övrigt tycker jag att den här bloggen kännetecknas av anmärkningsvärd intelligens. Der är alltid ett nöje att läsa, även om jag ibland inte delar åsikterna – men just därför tycker jag att det är värt att inte bara läsa de tankar som framförs här, utan även tänka vidare själv.

  3. Re: ” Visst kan det här vara ett sätt att försöka rena Sverigedemokraterna men deras historia kan man aldrig tvätta bort. ”
    Kan man tvätta bort de andra partiernas historia? Finns det ett bäst före datum på ”gamla oförrätter”? Eller är det bara så helt enkelt att ”man” inte gillar SD och då är det så dvs åsikt i stället för debatt….helt OK men oåterkalleligt…….SD har sin historia och alla påminner varandra om den medan andra partiers historia pratas det mycket mindre om?

    • Vänsterpartiet har sin historia och det har medfört att de aldrig haft någon plats i en svensk regering. Tyvärr så verkar det partiet nästan ha lyckats eftersom Mona Sahlin kunde tänka sig att ta med dem vid en eventuell valvinst 2010.

      Men det är till Vänsterpartiet som kommunisterna dras till och varje gång de presenteras som en regeringspartier till Socialdemokraterna får Reinfeldt tillbaka en massa väljare.

      När det gäller Sverigedemokraterna så förnyas oförrätterna hela tiden. Homofober och rasister föds varje dag och dras till partiet precis som kommunister och andra antidemokrater.

      • Ett ”lagom” tänk i valmanskåren alltså?
        …..eller ”måttbandet” från vänster till höger är långt MEN tyvärr så finns det man anser som OK bara på en liten bit i mitten
        ……många som behöver trängas där för att få röster då!
        Och kanske det vi upplever nu
        …för ärligt talat de finns flera partier som blandar ideologier friskt.
        Ett exempel bara: ”Sveriges arbetarparti”
        ……har något parti sagt något annat än att just de är Sveriges arbetarparti?
        Förr förvisso men inte nu då hela etablissemanget använder klasstänkandet
        …..mig förvirrar det
        ……ideologier borde vara så tydliga så man enkelt ser skillnaden mellan partierna….

Kommentera

