Den svenska slavhandeln

Jag skrev i våras om vår mörka historia och att jag tycker att den serien behöver visas en gång till i TV4 eller att kanalen inte ska ta betalt för att visa den. För en månad sen publicerade SVT två artiklar, Sveriges slavhistoria avslöjad och Sverige vill inte minnas, som tar upp den svenska slavhandeln. I den förstnämnda finns även en kortfilm på c:a 13 minuter. I den svenska historieskrivningen har detta mörkats. Fredrik Thomasson, doktor och akademiforskare vid historiska institutionen, Uppsala universitet, har forskat kring detta.

Jag har en bekant som är en dansk forskare som sysslat med liknande frågor som handlar om den danska kolonisationen. Och när jag läste hennes bok, så tänkte jag, jaha var är den svenska boken om den här? Den finns inte! Jag såg det som ett slags tomrum.

Varför mörkar Sverige det här fortfarande? Varför röstade riksdagen ned förslaget om en minnesdag, liknande den som finns i t.ex. Frankrike? Hillevi Larsson, socialdemokratisk riksdagsledamot, var den som la fram förslaget till riksdagen.

Istället för att mörka vår historia borde vi ta avstånd från det förtryck som pågick.

Jag håller med Hillevi Larsson att en minnesdag skulle kunna vara ett av verktygen mot rasism.

2 thoughts on “Den svenska slavhandeln

  1. Jag håller med dig om att den svenska slavhandeln bör utforskas och forskningsresultaten spridas. Däremot är jag tveksam inför att skapa någon minnesdag som direkt kapas av besynnerliga, självutnämnda ”antirasister”. Problemet är, som jag ser det, att man i sådana fall måste eftersträva stor ärlighet, vilket i dagens Sverige är en omöjlighet. Bland annat borde man i sådana fall granska hela kedjan i slavhandeln, inklusive de afrikanska härskare som var det första ledet – men detta låter sig nog inte göras.

    Man måste också fråga sig om slavhandeln t.ex. var värre än den svenska arméns härjningståg i Tyskland och Polen på 1600-talet.

    • Du har tyvärr rätt att en sån minnesdag skulle kunna kapas som jag läste någonstans hade skett med minnesdagen för Kristallnatten. Jag glömde att det var Sverige jag skrev om 🙂

Kommentera

