Korta kommentarer från den senaste veckan

Takten på mina inlägg har sjunkit. Jag tycker det är lite frustrerande men det är samtidigt inget jag kan göra något åt. Jag tror även att man uppnår en viss mättnad med tiden. Jag gör som jag tänkte för någon månad sen med ett inlägg som jag sedan tog bort. Jag skriver lite korta meningar om sånt som jag har läst och funnit intressant. På så sätt håller jag igång bloggen lite i alla fall. Min frustrationen är inte lika illa som i början av hösten.

Cornucopia skrev för en vecka sen om att tillväxtism inte är bra för oss. Tillväxt är något konstigt som alla verkar eftersträva. Men om tillväxt sker på ett ställe borde det ske det motsatta på andra ställen.

Tillväxtism säger att tillväxt måste uppnås till varje pris. När tillväxt uppnås sägs samhällen vara lyckade, när det inte gör det sägs de vara misslyckade.

Detta är det största misstag som tillväxtism gör, för tillväxt är inte ett mål, det är ett medel. Ett medel för att, i bästa fall, öka förmågan att leva meningsfullt väl och åtminstone ett medel för att öka mänsklig frihet.

Humanisterna anser att vägra ta kvinnor i hand måste få konsekvenser vilket bl.a. har kommenterats av Merit Wager. Läs även How A Gene For Fair Skin Spread Across India.

2 thoughts on “Korta kommentarer från den senaste veckan

Kommentera

