Luktar Mona Sahlin tårta?

När jag googlade inför det här inlägget kom jag in på en sida som påstår att Mona Sahlin luktar tårta. Jag är säkert lite för trög för att förstå det roliga på den hemsidan men jag fick i alla fall en idé till rubrik på inlägget. Till saken nu, Emma!

Jimmie Åkesson har vid en boksignering vid Nytorget i Stockholm blivit tårtad av en kvinna i sextioårsåldern. Hennes syfte kan först anses som förvirrat eftersom man lätt frågar sig hur många kommer nu inte att rösta på Sverigedemokraterna efter detta?

Sådana här händelser tenderar inte att ha några större effekter på opinionssiffrorna.

Statsvetaren Andreas Johansson Heinö tror inte att tårtattacken kommer att ge Sverigedemokraterna fler röster. Förhoppningsvis har han rätt, men som Mona Sahlin är inne på så tror jag att en del, som eventuellt kan tänka sig att rösta på SD i de kommande valen, kommer att komma ihåg bilden av Jimmie Åkessons ansikte där man såg rädslan och förnedringen. Tidigare kända tårtningar i Sverige har nog inte framkallat samma rädsla, däremot säkert samma känsla av förnedring.

Jonas Sjöstedt tar avstånd. Bra, Jonas! Varje sann demokrat måste ta avstånd. Mona Sahlin tycker att hennes efterträdare, Stefan Löfven, och statsminister Fredrik Reinfeldt agerar och visar ”sin avsky”. Bra, Mona! Tidigare har vår statsminister uttryckt att som sverigedemokrat ska man inte bli förvånad att sånt här händer. Skäms, Fredrik! Socialdemokraten Björn Andersson skriver på sin blogg att en tårta på Jimmie Åkesson inte stoppar fascismen. Jag håller med dig, Björn! På nättidningen Feministiskt Perspektiv hyllas tårtkasterskan. Representanter för Feministiskt Initiativ vill bjuda Jimmie Åkesson på tårta om partiet uppnår 3000 medlemmar. Patetiskt att försöka rida på denna nyhet! Vad förväntar ni er att Sverigedemokraterna gör om t.ex. Gudrun Schyman skulle bli likadant behandlad? Bjuda på järnrör?

Från sverigedemokrathåll har det naturligtvis kommenterats om den sextioåriga kvinnan på hemsidor som Fria Tider, Realisten, Exponerat och Avpixlat. Googla själv om du är intresserad! Det tar ibland emot för mig att länka till de där sidorna. Om Avpixlats upprördhet kan jag i alla fall länka till.

Här står jag som vanligt mitt emellan sverigedemokrater och antidemokratiska vänsteranhängare och känner mig spyfärdig. Ge mig ett Sverige utan dominans från dessa två extrema sidor. Deras åsikter får naturligtvis finnas.

Kommentera

