Bor Åsa Linderborg på Pluto?

Jag märker att jag har jagat upp mig den här veckan angående hetsjakten på Elisabeth Svantesson. Det är helt okej att media granskar och berättar om hennes tid i Livets Ord och Ja till livet, det är medias uppgift, men när det kommer åsikter om att hennes åsikter inte är acceptabla då har det gått för långt.

Elisabeth Svantesson jämförs nu med Omar Mustafa av bl.a. Åsa Linderborg på Aftonbladet Kultur som anser att Elisabeth Svantesson är den riktiga Omar Mustafa. När jag har nämnt Omar Mustafa i tidigare inlägg så kritiserade jag aldrig hans åsikter eftersom han får ha dem, däremot kritiserade jag den antisemitism som Socialdemokraterna bär omkring på, och samtidigt förnekar. För min del hade Omar Mustafa fått sitta kvar i sossarnas partistyrelse. Jag accepterade även det kritiserade idéprogram som Centerpartiet la fram i vintras, även om det inte innehöll något i närheten av mina åsikter.

Nya ministern slipper försvara sig för hon är kristen och moderat.

Ibland undrar jag vilken planet som Åsa Linderborg lever på. Elisabeth Svantesson har inte alls sluppit undan någonting utan hon fick försvara sig direkt samma dag som ut blev utnämnd till arbetsmarknadsminister. Omar Mustafa såg man däremot aldrig till under Mustafa-gate. Det enda man såg till då var panikslagna sossar. Svantesson var förberedd på de frågor som skulle komma och svarade på det enda sätt som hon kunde göra att hon stödjer svensk abortlagstiftning. Man kan försvara en lag även om man är kritisk till den genom att man helt enkelt respekterar den demokratiska processen.

Omar Mustafa tvingades försvara sig mot en massa åsikter han aldrig haft och han gjorde det med emfas.

Skillnaden ligger i att Omar Mustafa är ordförande i Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) medan Elisabeth Svantesson har varit medlem i Livets Ord och informationssekreterare i Ja till livet. Varför nämner Åsa Linderborg inte den moderata riksdagsmannen Abdirizak Waberi? Där kan man snacka om en moderat politiker som verkligen slipper undan hetsjakten, även om en del försöker få igång en sån. Prästen Helena Edlund får avsluta.

I fallet Omar Mustafa talades det om att religion berikar. Nu är religion ett hot – ja, själva den kristna grundidén om att allt liv är heligt och skyddsvärt benämns som ”skrämmande” och den kristne som värnar dessa idéer kallas ”obehaglig”. Tillåt mig leka med tanken: Hade man kunnat kalla en muslim som är abortkritisk med hänvisning till sin religion för ”obehaglig”?

Kommentera

