En levande kyrka

Nu fann jag äntligen lite tid att skriva igen. Det förra inlägget slängde jag bort eftersom det inte var något riktigt inlägg, mest en frustration över att jag inte hinner med mycket i mitt liv just nu. Jag skriver när jag hinner, så enkelt är det.

På söndag är det kyrkoval i Sverige. Som icketroende är det här något som jag vanligtvis inte brukar bry mig om. Den här gången är det dock annorlunda. Sedan Socialdemokraterna förlorade regeringsmakten 2006 och Sverigedemokraterna kom in i riksdagen 2010 har någonting hänt med det svenska debattklimatet. En del personer på vänsterkanten ser rasism och främlingsfientlighet överallt, inte bara bland Sverigedemokraterna. Det verkar som om dessa vänstermänniskor inte klarar av att deras parti, eller det som ligger dem nära, inte längre är i maktposition. Dagens Seglora är kanske det bästa exemplet på en panikslagen vänsterrörelse som med alla medel försöker få tillbaka makten till Socialdemokraterna genom att ondgöra sig över sina meningsmotståndare. Jag skrev själv så här i en kommentar till ett tidigare inlägg.

Segloras taktik är att bereda vägen för Socialdemokraterna i riksdagsvalet 2014 genom att gå ut stenhårt inför kyrkovalet nu i höst. På så sätt tar de också de största motattackerna när det gäller deras mer eller mindre galna rasismanklagelser. Huvudpartiet behöver då bara ställa fram en förvirrad Stefan Löfvén som mumlar om strukturell rasism. Vinner Socialdemokraterna i kyrkovalet kan det ge medvind inför riksdagsvalet.

Jag har tidigare skrivit om kristen ateism, som ett motmedel mot dagens postmodernism som jag anser sliter vårt samhälle i stycken. Min röst i höstens kyrkoval kommer jag att lägg på Kristdemokrater i Svenska kyrkan. Av de 30 punkterna i deras inriktningsprogram har jag speciellt fastnat för dessa tre.

24. För att vi inte ser förändring som ett självändamål
25. För att vi vill bygga samhället på kristen värdegrund
27. För att vi inser att Svenska kyrkan har en särställning

Kristdemokraterna är de enda, förutom Sverigedemokraterna, som är riktigt emot socialdemokratin och övriga vänsterrörelser. Jag tycker egentligen inte om att kyrkan ska vara politisk men jag tänker minsann bidra med det jag kan till att försöka stoppa sossarna och den övriga vänstern. Sossarna blundar bl.a. för den förföljelse av kristna som sker i världen. Jag vill här inte sväva ut i någon generell kritik gentemot muslimer. Jesus var definitivt ingen sosse och vem vill se gamla avdankande, men fortfarande makthungriga, politiker som t.ex. Margareta Winberg i kyrkan. Inte jag i alla fall.

3 thoughts on “En levande kyrka

  1. Intressant resonemang. För egen del tror jag att jag låter bli att rösta, uttryckligen eftersom politiska partier inte hör hemma i kyrkan. Men din argumentation fick mig att åtminstone tänka efter.

  2. Ska Margareta Winberg in i kyrkopolitiken nu? Vojne vojne, vad skall vi ta oss till nu då? Det här lockar mig nästan att gå till varnurnorna på söndag. Jag avstår dock i år också fast jag håller med om det du skriver. Att personrösta på KDU-politiker är det enda vettiga i de kommande valen.

  3. Pingback: Apropå dagens kyrkoval | Emma i skrubben

Kommentera

