Gränslinjen mellan svart och vitt

Svårt skilda världar kolliderar förr eller senare.

Jennifer Wegerup skrev för någon vecka sedan om mörka män på semesterstranden i Aftonbladet. Till en början undrade jag vad det var hon nu var ute efter. Det finns säkert de som redan har brännmärkt det hon skrev som rasistiskt, men vem kan ta ansvar för deras intelligens- och förståelsenivå? Jennifer Wegerup berättar om de som flytt från Afrika och som går och säljer varor på semesterstränder.

På samma strand går varje dag de från den andra sidan.

De som flytt över vattnet från Afrika. De mörka männen som säljer sina falska märkesväskor, solglasögon och klockor.

Men vad ska vi i Europa förvänta oss efter århundraden av kolonialisering? Vi svämmade över världen och nu kommer vågorna tillbaka mot oss. Rekolonialisering? Medelhavsstränderna är som en gränslinje mellan de som kolonialiserade och de som var kolonialiserade.

Men den trettionde, med samma utbud, samma envisa men samtidigt redan resignerade lockrop … En herre muttrar: ”De är som flugor, omöjliga att vifta bort. Ni stör. Vi har semester …”

Nu stör de oss när vi drar till länderna alldeles intill denna gränslinje. I-landsproblem? Eller har vi födda idag rätt att inte bära någon arvsynd för det förgångna?

Man ska också minnas att västvärlden inte är så rasistisk som stundtals görs gällande: Vi har demokrati, religions­frihet, och en, trots allt, hyfsat stor tolerans och medvetenhet. På den andra sidan ser det inte ut så på alla­ ställen.

Skönt att läsa att åtminstone någon journalist på Aftonbladet står upp på denna annars så tröttsamma och vänstervridna åsikt om att vi européer är så rasistiska. Lidija Praizovic är en annan som vågar gå emot åsiktsnormen i just Aftonbladet.

Det största problemet i den hedersvåldsdebatt som blossar upp med jämna mellanrum är den vita maktblicken som till fullo determinerar den och sätter upp villkoren för den. Jag vill hävda att denna blick i grunden är densamma vare sig den kommer från den rasistiska högerextrema sajten Avpixlat eller från den antirasistiske vänsterprofessorn Stefan Jonsson.

4 thoughts on “Gränslinjen mellan svart och vitt

  1. För det första: Din blogg är riktigt intressant. Är du ihärdig, så kommer du säkert att få en hel del reguljära läsare (inklusive mig), som kommer att vara lämpligt småirriterade varje dag det inte dykt upp något nytt inlägg på bloggen.

    För det andra måste jag komma med en invändning mot din text ovan. Man kan inte riktigt göra den där indelningen i kolonisatörer och koloniserade. Det är ett alltför govt tillyxat argument. Visst har Europa en historia av kolonisering, men på de allra flesta håll var den rätt kort och såtillvida ytlig att de flesta människor i kolonierna aldrig kom i kontakt med något europeiskt (även om avsevärda undantag finns, inte minst negativa sådana).

    Orsaken till att så många söker sig till Europa är att de önskar sig och sina familjer ett bättre liv. Det här är i mina ögon helt legitimt, men det har alltså mycket lite eller ingeting alls att göra med historien, utan frågan handlar om nutiden. På 1800-talet tyckte många fattiga européer att Amerika var nästintill orört eftersom indianerna inte brukade jorden. Därför sökte sig européerna dit för att gå en bättre morgondag till mötes. På motsvarande sätt uppfattar många människor i jordens fattigare områden Europa som ”underbefolkat” i termer av välstånd och ekonomiska möjligheter, vilket får dem att sätta sig i rörelse. Ett typsikt exempel är invandrare som driver allsköns kiosker, dvs. jobb som svenskar bara inte gör. Ur dessa invandrares synvinkel är Europa underbefolkat på kioskförsäljare.

    • Jag tackar för ditt beröm. Jag har faktiskt ingen ambition med bloggen mer än att få testa på bloggandet och inräknat i det sitta och söka efter information i exempelvis tidningsartiklar. Utan bloggandet hade jag inte läst lika många artiklar som nu. Det håller mig uppdaterad helt enkelt. Jag har medvetet lagt bloggen utanför sökmotorerna eftersom jag inte har någon önskan att få för många läsare. Med många läsare kommer också de otrevligaste kommentarerna. Att få någon kommentar och pingback lite då och då räcker för mig. Mun till mun-metoden får annars vara det som kanske får bloggen att spridas lite mer till andra läsare.

      Jag tackar även för din kritik. Jag är väl medveten om det grovt tillyxade i det jag skrev. När jag skrev så var jag lika orolig för att min text ska uppfattas som smårasistisk precis som jag var att en del skulle tycka att Jennifer Wegerups text var det. En del människor ser rasism överallt men jag har inte hittat något om att någon har tyckt det om Jennifer Wegerup.

      Det jag var ute efter är att vi i Europa inte ska förfasa oss så mycket över de folkvandringar i form av t.ex. flyktingströmmar som sker i världen. Människan har varit på flykt, eller vandring, sedan folkvandringstiden och säkert ännu längre tillbaka. Vi hade visserligen inte de nationer som vi har nu. Jag håller med dig att strävan efter ett bättre liv är legitimt. Jag valde begreppet kolonialisering eftersom det är det som Sverigedemokraterna gärna använder om den ökade andelen muslimer i Europa.

  2. Du behöver egentligen inte vara orolig för att bli vantolkad, eftersom det ändå kommer att hända :). Det finns gott om folk som gjort det till sin livsuppgift att hitta t.ex. rasism i precis allt, för att på det sättet framhäva sig själva som något slags godhetens apostlar. För egen del tycker jag det beteendet är slemmigt.
    Otrevliga kommentarer kommer du i längden inte heller att kunna värja dig emot. Det är bara att erkänna att det finns tölpar av alla sorter. Försök i stället vinna en större seriös läsarkrets, så kommer alltid några av dem att visa tölparna var skåpet ska stå.

    • En anledning till att jag skriver är för alla dessa som ideologiskt vantolkar och du har nog rätt i att jag kommer inte kunna gömma mig för näthatet. Jag tycker ändå att min uppmaning på min Om mig-sida, om att inte skriva något som man inte kan säga till mig öga-för-öga, kanske hjälper.

Kommentera

