Fri från det kroppsliga fängelset?

Jag stötte nyligen ihop med en muslimsk kvinna som jag är lätt bekant med. Tidigare har hon alltid haft en täckande klädsel över hela kroppen, inklusive håret, men nu hade hon ändrat stil. Hon hade håret hängande fritt och kläderna såg västerländskt moderna ut. Tidigare hade hennes kläder också varit västerländska men inte alls lika snygga som nu. Om jag tänker efter ordentligt så tror jag att jag bara hade sett henne med samma kläder varje gång. De nya kläderna täckte fortfarande hennes armar och ben och det var fortfarande samma glada tjej som tidigare. Vad hennes förändring beror på vet jag inte eftersom jag inte känner henne tillräckligt väl för att fråga. Min reaktion inombords var att jag kände att hon nu var fri från ett kroppsligt fängelse, i alla fall på utsidan. Jag vet inte vad det var som fick henne att bära den täckande klädseln en gång i tiden så vem är jag egentligen att använda begreppet kroppsligt fängelse om henne.

Till sist en liten fundering. Om en slöjbärande muslimsk kvinna skulle bli den första kvinnliga statsministern i Sverige, kan man då skylla på något slags patriarkalt förtryck?

One thought on “Fri från det kroppsliga fängelset?

  1. Din avslutande fråga ställer verkligen till det. Vi får anse den hypotetiisk i såtillvida att vilket svar som helst uttrycker högsta potens av spekulation.
    Det som jag reagerar starkast på är att man anser slöjbärandet vara ett antagbart synligt tecken på att den bärande kvinnan har full kontroll över sin egen kropp. (Se Aftonbladet i dag.) Precis som om man den ena dagen kan bära slöja och den andra inte. Som om slöjan i sig själv inte är en klar signal om bärarens tradition och kultur. Det är helt OK att acceptera att kvinnor på grund av tradition och religion vill bära slöja, men att påstå att det är ett frihetstecken och en modesak är aningslöst.

    Jag har själv gjort en liknelse med doket på min blogg. Läs gärna.

Kommentera

