Hijabuppropet

Jag blir inte riktigt klok på det här hijabuppropet men jag tänker försöka att hålla det kort. Jag kan förstå den debatt som avsändarna vill skapa men någonstans på vägen blir det fel. Gudrun Schyman med flera kommer inte att fortsätta att bära hijab som stöd för muslimska kvinnor. Hon har redan tagit av sig sin tillfälliga hijab. Det viktigaste var att hon blev fotograferad bärandes en hijab under någon sekund. Gudrun Schyman är lika populistisk som när hon eldade upp hundratusen kronor för några år sen. Sara Yazdanfar, förbundsstyrelseledamot SSU, menar att kampanjen har tagits över av en vit medelklass, som nu skyltar med sin välvillighet bara för att om några timmar ta av sig slöjan igen – och återgå till vardagen.

Tolkningsföreträdet har förskjutits från uppropets initiativtagare till en allmän krets vita, icke-religiösa kvinnor. Ännu en gång används kvinnokroppen av en tredje part för att göra politiska poänger.

Jag håller dock inte med Sara Yazdanfar att Sverige är ett rasistiskt land men sen skriver hon något bra igen.

Hijabuppropets initiala tanke var att frigöra. Istället skapar och reproducerar initiativet exotism. Det stigmatiserar människor som faktiskt är religiösa, och reducerar slöjan till en huvudbonad som kan tas av och sättas på för att manifestera välvillighet.

Jag känner en del muslimska kvinnor som med stolthet bär sina huvudbonader och många av dem ser riktigt vackra ut. I vår del av världen har västerländska kvinnor också ett slags kulturellt tryck på sig, t.ex. när det gäller kroppsbehåring.

I Iran blev det efter revolutionen 1979 lag på att kvinnor måste bära slöja. Iranska kvinnor demonstrerade mot obligatorisk slöja, men de undertrycktes brutalt. En del muslimska kvinnor har tagit sina liv som enda utväg för att slippa bära slöja. Andra har blivit hotade till livet om de vägrat. Islamiska myndigheter hävdar att slöjan är en skydd mot manliga smutsiga tittanden. Artikel 139 i den islamiska strafflagen.

Kvinnor som förekommer i offentliga stråk utan den islamiska täckningen omfattas av 10 dagar till två månaders fängelse.

Det finns muslimska kvinnor som när de bosatt sig i Sverige och blivit svenska medborgare har valt att slänga slöjan. Vi kommer dock aldrig att få se muslimska kvinnor slänga sina slöjor som stöd för när en muslimsk man misshandlar en kvinna, muslim eller ickemuslim, för att hon inte bär slöja. Samhällsdebattören Nima Gholam Ali Pour får avsluta.

Den 19 augusti lyckades en grupp människor ta hijab helt och hållet ur sin kontext: som en plagg som männen ofta med våld tvingat på kvinnan för att tilldela henne en traditionell roll i ett patriarkaliskt samhälle. Istället hittade man på myten om att alla muslimska kvinnor i Sverige bär hijab frivilligt och att det finns en armé av vita våldsamma män som hindrar muslimska kvinnor från att bära hijab. Tills vidare får alla våldsamma män som tvingar kvinnor att bära hijab alltför lite uppmärksamhet.  

kvinnorNågonstans sitter säkert Jimmie Åkesson och gnuggar händerna just nu.

Annonser

2 thoughts on “Hijabuppropet

  1. Pingback: Hycklande hyllande | Bashflak

  2. Pingback: Är det fult att snusa? | Emma i skrubben

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s