Den rasistiska arvsynden

kramarJag blir inte klok på folk som påstår att vårt samhälle genomsyras av en slags rasistisk arvsynd. Varför då? För att människor som inte ens är i livet idag var uppväxta i en annan tid då synen på människor från olika delar av världen var annorlunda. Vad jag vet så är jag född med mycket lite tillsatser från denna tid och har i och med min uppväxt och den uppfostran som jag har fått därmed också socialt konstruerats till en annan människosyn än vad många hade bara så sent som i mitten av 1900-talet. Även om mina föräldrar säkert fick en helt annan uppfostran har samhället förändrats och fått en humanare syn på människan. Människor från en viss världsdel är inte automatiskt sämre människor än människor från en annan världsdel. IQ-tester som har presenterats på sverigedemokratstödda hemsidor är ointressanta eftersom IQ inte har något med hur bra människa man är, bara hur intelligent man är. Visst har tester visat att människor med högre IQ har mer positiva attityder till t.ex. invandring, handel och fri företagsamhet.

Är vuxna, med färdigvuxna hjärnor, automatiskt bättre människor än barn? Betyder det också att förståndshandikappade människor är sämre människor? Medlemmarna i Glada Hudik-teatern men även I en annan del av Köping är hyllade över hela landet, mycket för den värme de sprider omkring sig. Det jag vill säga när jag märker själv att jag som vanligt håller på att avvika från ämnet är att den rasistiska arvsynden inte är ett hållbart begrepp. Denna rasistiska arvsynd som en del människor går omkring och bär på sig är lika dum som den självrasism som man också ser i samhället.

Nu har en klyfta växt fram mellan de Sverigevana invandrarna, som själva anser sig vara moderna och före sin tid, och de nyanlända som anses äga en efterbliven mentalitet och en stil med utgånget datum. Nästan alla invandrare har någon gång fällt kommentaren ”import” som nu betraktas som en svordom.

Förespråkare för den rasistiska arvsynden anser att vi alla är rasister, fram till den punkt då vi gör bot genom forskning och självrannsakan. Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfvén gjorde en intellektuell vurpa på sitt kongresstal i våras.

Vi ska ta krafttag mot den strukturella rasismen, och även se den i oss själva. Som Jonas Hassen Khemiri skriver: ”För det är precis så rasismen funkar. Den är aldrig en del av vår skuld, vår historia, vår DNA. Den finns alltid någon annanstans, aldrig här, i mig, i oss.”

Precis innan detta citat hade Stefan Löfvén anklagat regeringen för att ha rasistiska tankesätt. Efter talet blev Stefan Löfvén intervjuad i radion och kunde förhoppningsvis då inse att fint svammel från en talarstol inte alltid fungerar i praktiken.

Vilken rasism har du hittat hos dig, när du har rannsakat ditt inre?

Men det handlar ju om att se strukturer också i sig själv? Har du hittat något sådant?

Stefan Löfvén var så blind i sina anklagelser att han var av inställningen att det är alltid de andra som är rasister fast han sa att man skulle gå in i sig själv. Hur kan man arbeta för att motverka rasism om man inte själv rannsakar sig själv i jakten? Jag gör det själv så ofta det går. Jag är min egen försvarsadvokat, åklagare, domare och bödel.

Intersektionalitetsanhängarnas rasism, så kallade antirasister på vänsterkanten, förekommer, precis som den omvända. Trots det är rasisterna få i Sverige och det finns inte heller någon rasistisk struktur som genomsyrar samhället. Det är bra att rasismen har lyfts upp till ytan men att försöka dra in några billiga politiska poäng till sitt eget lag är bara patetiskt. Argumentationen om den rasistiska arvsynden påminner mest den om det kristna Syndafallet, eller Jantelagen.

Ingen människa är fri från synd – ursynden bor i oss alla. Att påstå något annat är högmod.

Är det här ett bra exempel på så kallad rasistisk struktur i samhället?

Det ultimata exemplet på den rasistiska strukturen för mig är att jag är invandrare här i Finland. Jag kom hit, blev gravid, levde på bidrag, betalar mindre i skatt. Just allt det där som man brukar beskylla somalier för. Ändå räknas jag inte på riktigt som invandrare. Min hudfärg är nämligen default setting. Min hudfärg ger mig fördelar. Vi har en rasistisk struktur som automatiskt sorterar invånare efter hudfärg.

Jag tycker inte det eftersom det verkligen inte gäller alla utan det är en viss del av befolkningen som brukar beskylla somalier för det, ungefär lika många som kan tänka sig att rösta på Sverigedemokraterna. Enligt de senaste opinionsmätningarna är det fortfarande c:a 90 % som inte kan tänka sig att rösta på det partiet. Visst finns rasismen även inom andra partier men försumbart. Jag blir så trött på alla dessa kollektiva anklagelser!

4 thoughts on “Den rasistiska arvsynden

  1. Jag har också börjat fundera vem som mest hysteriskt pekar ut alla andra för att vara i strukturell mening rasister. Det vill säga, pekar ut dem som kanske till och med omedvetet stöder strukturer där man kan tänka sig en verklighet innehållande *-bullar. Det finns alltid ett osynligt streck som de goda står bakom och pekar finger över mot dem som är på andra sidan och inte är så himla goda eller själv medvetna om sin egen rasism.
    Vem det är? Jo, en aktör är Seglora Smedja, en kristen (religiös?) tankesmedja, med godheten i själva baneret. Är de månde kreationister? Ett förtydligande – en kreationist är en människa som tror att en gudom skapade världen för 6000 år sedan. Detta kan tre religioner räkna tillbaka på genom tidsbestämning av händelserna relaterade i Gamla Testamentet. Altt som finns idag är alltså Guds skapelse. Alla människor av dessa religionerna trodde detta fram till Darwins evolutionsteorier slog igenom och förfinades. När kolonialisterna innan dess stötte på folk i andra världsdelar, folk som de inte tyckte var så civiliserade som de själva var, så var det för att Gud hade gjort det så, i all sin allsmäktighet. Gud hade alltså försett världen med en klass människor som inte var som vita, utan en egen underordnad ras som dessutom ansågs skola passa upp på den högtstående vita rasen.
    Logiken är enkel. Hade inte Gud menat det på detta vis, att dessa icke vita raser enbart var tjänande, så hade han helt enkelt inte skapat dem. Det finns en andlig mening med allt.
    Jag vet inte om det är av insikt men knepigt är det att den stora antirasistiska hysterin idag kommer från samma håll som så självklart tidigare kunde föklara varför det fanns av Gud skapade raser.

    Jag ger mig för den förste som argumenterar emot, såklart! ;))

    • Segloras taktik är att bereda vägen för Socialdemokraterna i riksdagsvalet 2014 genom att gå ut stenhårt inför kyrkovalet nu i höst. På så sätt tar de också de största motattackerna när det gäller deras mer eller mindre galna rasismanklagelser. Huvudpartiet behöver då bara ställa fram en förvirrad Stefan Löfvén som mumlar om strukturell rasism. Vinner Socialdemokraterna i kyrkovalet kan det ge medvind inför riksdagsvalet.

  2. Pingback: Gränslinjen mellan svart och vitt | Emma i skrubben

  3. Pingback: En levande kyrka | Emma i skrubben

Kommentera

