Politiskt korrekt?

Det här korta inlägget handlar inte om begreppet PK, politiskt korrekthet, utan om människors inställning till det som är politiskt korrekt.

I Sverige, men även utomlands, hör och ser man ibland människor som påstår sig vara stolta över att vara politiskt korrekta. Gäller det även om de politiska förutsättningarna ändras i ett land eller om man flyttar till ett annat land? Vad menas exempelvis att vara politiskt korrekt i Ryssland?

Jag kan säkert kategoriseras in i PK-facket men jag skulle aldrig kalla mig stolt över att vara politiskt korrekt precis som jag inte heller kallar mig för andra saker. Jag vill kunna ha rätten att ifrågasätta det jag känner är fel även om jag då trampar på det som anses vara det politiskt korrketa.

Politiskt korrekt? Nej, tack! Jag kan tänka själv?

Kommentera

