Den olydiga Jonas Gardell

Apropå Ramadan. Det här med att kvinnor ska svepa in sig i ambulerande enmanstält. Hur tänkte Allah då? Är Islam en sorts scoutrörelse?

Jonas Gardell skämtar om Islam på Twitter och landets intersektionalitetsanhängare blir som gapiga gökungar. Enligt Aftonbladet svarade en okänd twittrare samt Gina Dirawi, känd för en och annan blunder i sina dar, följande.

Apropå islamofobi. Det här med att du häcklar religion som är främmande för dig? Hur tänkte du då? Är du en sorts rasist?

Fattar att din avsikt inte var att vara elak, fast det där är respektlöst.

Själv tyckte jag inte att det som Jonas Gardell skrev var något speciellt roligt men jag försvarar hans rätt att skämta. Han hade även skrivit följande, som jag däremot tyckte var småroligt.

Just nu pågår den muslimska fastemånaden. Ramadan. I augusti är det dags för jazztrummisarnas fastemånad. Rambedamdedamdan.

Att skämta om Islam i Sverige är bland det bästa som kan hända Islam i Sverige, oavsett vad intersektionalitetsanhängarna tycker så hjälper sånt här till i integrationen. Intersektionalitetsanhängarnas åsikter cementerar bara gamla unkna föreställningar. Jag tror även att så länge som svenska politiker och andra offentliga personer förlöjligar den svenska kulturen kommer få invandrare att vilja integrera sig med den. Jonas Gardell skrev sen i Expressen om det som hade hänt.

En av humorns grundregler är att aldrig be om ursäkt och att aldrig förklara sig. Man kan inte hindra idioter från att vara idioter.

Gardell skriver sen hur han har märkt att humorn allt oftare angrips och att det är en skrämmande samhällsutveckling. Han har så rätt! Jag är också orolig för vart vårt samhälle är på väg. Idag finns det två onda krafter i samhället som håller på att slita det i stycken. Vi som inte tillkännager oss till någon av sidorna måste ställa oss upp och säga ifrån, precis som Jonas Gardell nu gjorde.

Hur mår svensken? Jag känner bara att det är någon masshysterisk psykisk ohälsa som sprider sig i samhället. Jag vill inte vara med om denna masspsykos, även kallad postmodernism. Postmodernismen, med vissa små sunda undantag, är inte lösningen på morgondagens samhälle. För det är ju postmodernismen som försöker tysta Jonas Gardells humor. En bit längre ner i hans text är han inne på samma spår som mig.

Och jag tänkte att det är exakt däri problemet ligger: vi måste sluta se på islam och det muslimska som något främmande.

Den muslimska kulturen finns i Sverige, som en del av den svenska mångkulturen. För någon vecka sedan ansågs Ramadan felaktigt vara svensk kultur. Samma personer är det nu som har blivit upprörda av att det har skämtats om, enligt dem själva, svensk kultur. Fattar de inte själva hur motsägelsefulla de är? Jonas Gardells avslutning kan bli en klassiker.

Islam är sedan länge här för att stanna, det är varken främmande eller märkvärdigt, och själv tänker jag uppfylla min viktiga demokratiska uppgift och behandla muslimer på samma sätt som jag behandlar kristna, judar, homosexuella, heterosexuella, sverigedemokrater moderater, sossar, miljöpartister, funkisar och Danny – jag kommer att skämta!

För den som inte vet så skämtade Jonas Gardell om Danny Saucedos programlederi i Melodifestivalen tidigare i år. Jag tyckte inte heller att det var roligt men alla kan inte heller tycka om all slags humor.

5 thoughts on “Den olydiga Jonas Gardell

  1. Pingback: Sluta missbruka begreppet islamofobi! | Emma i skrubben

  2. Pingback: När feminister och antirasister attackerar sina egna | Emma i skrubben

  3. Pingback: Jag är inte rädd och det är det fler som inte är | Emma i skrubben

Kommentera

