En nyttig idiots resa i Egypten

En nyttig idiot har fått min uppmärksamhet efter en artikel som skrevs i slutet av juni i Dagens Arena. Vem bär ansvaret för min tystnad? Texten är fördomsfullt skriven eftersom artikelförfattaren förutsätter att hennes berättelse ska utnyttjas av ”Ingrid Carlqvist och hennes likar”. Att hon även drar in Janne Josefsson i artikeln visar bara hur snett ute hon är. Hon väljer hellre enligt sig själv att vägra debatten samtidigt som hon skriver sin artikel. Man måste kunna ta upp dessa problem som finns i Egypten och världen utan att vara rädd för islamofobi, som artikelförfattaren själv verkar vara rädd att bli anklagad för.

Men med ett så sjukt debattklimat där fakta, kontext och rimliga argument inte längre har någon betydelse och när antiintellektuella, förryckta argument med tydlig rasistisk agenda helt ogenerat används hur som helst, hur ska jag då kunna ”ta debatten”?

Hur har det svenska debattklimatet blivit så här? Inte är det p.g.a. Janne Josefsson i alla fall. Jag vill nog påstå att debattklimatet hade börjat ruttna långt innan Ingrid Carlqvist gick förlorad. ”Rimliga argument” kan faktiskt vinna mot ”antiintellektuella, förryckta argument” bara man ger sig den på det och är påläst. Hela Sverige tar just nu upp kampen mot bl.a. Sverigedemokraterna. Ledsen, jag glömde bort vänsteranhängarna som vägrar. Nästan hela Sverige tar just nu upp kampen ska det vara. Den rasistiska retoriken är inte så allmänt accepterad som du vill tro. Det finns recept mot missnöjesyttringar men tror man på myten att svensken är rasistisk och främlingsfientlig så är det kanske inte mycket man kan bidra med. Eller så är alla rasister utom de som kallar alla andra för rasister. Elisabet Höglund skrev i Aftonbladet tidigare i våras.

Det politiker och medier inte låtsas om, det växer som en varböld som till slut spricker.

Avslutningsvis förutsätter artikelförfattaren att alla som har läst artikeln tror att mannen var muslim. Maken till fördomsfull dumhet får man leta efter. Det enda som jag trodde när jag läste vad han gjorde var att han var egypter. Islam är den överlägset största religionen i Egypten men mannen hade lika gärna kunnat vara kopter eller tillhörande något annan kristet samfund. Tror man att man bekämpar islamofobi på det här sättet är man inget annat än en nyttig idiot. Jag tänkte avsluta med några citat från artikelns kommentarsfält men det verkade vara stängt nu efter att ha varit öppet bara någon timme innan jag skrev mitt inlägg. Jag avslutar istället med detta äldre citat från artikelförfattaren.

Med tiden blev jag bra på att mörka hur lite jag egentligen förstod.

One thought on “En nyttig idiots resa i Egypten

  1. Pingback: Ännu en nyttig idiot har luftat sin strupe | Emma i skrubben

Kommentera

