Jag kysser Eder hand, Madame!

”Hur kön kan underordnas någonting är för mig en gåta. Alla jag känner föds med ett kön. Men ingen är född religiös.” 

Annika Wadsö, arbetsledare Trollhättan kommun, har råkat i blåsväder för att ha brutit mot kommunens mångfalds- och jämställdhetsplan när hon för en blivande praktikant påpekade att man som medlem i personalgruppen behöver kunna ta emot en utsträckt hand. Som Helena Edlund skriver i sitt blogginlägg #78. Friheter, rättigheter och kränktheter:

”Hon ”borde ha haft bättre kunskap”, säger någon i Debatt-publiken. Men hur skulle Annika Wadsö kunnat veta att mannen var strikt troende muslim? Skulle hon ha frågat om religionstillhörigheten hade det kunnat uppfattas som kränkande, även det.”

Man vet inte om man ska skratta eller gråta över att det nu krävs att man ska kunna läsa andra människors hjärnor. En sak till som är skrattretande är att policyn som Annika Wadsö bröt mot heter ”mångfalds- och jämställdhetsplan”. Båda orden, mångfald och jämställdhet, måste väga lika tungt? Eller står mångfalden över jämställdheten?

”I en demokratisk stat borde jämställdhet vara grundbulten.”

En helt självklar åsikt i Sverige, sen kan tolkningen skilja vilket vi ser prov på dagligen.

”Grundlagens avsnitt om religionsfrihet innebär ”rätten att utöva, rätten att byta, rätten att avsäga sig och rätten att slippa” religion. Men det gäller alltså inte mig som har avsagt mig religion – däremot har en man rätt att utöva sin religion ”på mig” eller ”med mig”.”

Även om man ska kunna respektera andra människors religiösa övertygelser får religioner inte styra i samhället. Saxat från Wikipedias artikel om religionsfrihet:

”Enligt artikel 9 av Europakonventionen har alla rätt att utöva sin trosuppfatting (religiös eller icke-religiös) både privat och offentligt. Naturligtvis har alla rätt att slippa delta i utövningen av andra människors trosuppfattingar, det vill säga utövandet får vara synligt men får inte bli påtvingande för andra.” 

Religion är i Sverige en privat angelägenhet och får naturligtvis praktiseras offentligt men man får inte tvinga på någon sin religiösa övertygelse. Som en imam sa i gårdagens Debatt i SVT: ”Då studiegrupper kommer på besök så brukar jag inte själv räcka fram handen men om jag märker att en kvinna räcker fram sin hand så vore det ännu mer oartigt om jag inte sträcker fram handen …” Tack! Det var precis det jag ville höra. Men jag reserverar mig bestämt mot hans fortsättning: ”… för då leder det till att hon ökar sitt hat mot islam och hon får missförstånd om min religion. För att ett hat ska kunna öka måste det finnas ett grundläggande hat från början.

Och var finns de normkritiska postmodernisterna i det här ärendet? Eller är det här det som är den postmoderna normkritiken? Och vad hände med uttrycket ta seden dit man kommer? Gäller inte den för alla? DO har blivit en statlig megafon för kränkthetskulturen skrev Sara Skyttedal, nybliven förbundsordförande för KDU, på SVT Debatt för några veckor sen:

”Ett problem med DO är att man främst tycks ta hänsyn till de som är i minoritet på en specifik plats i ett visst sammanhang. Detta kombineras med andra spektakulära fall som handläggarna tycker verkar spännande.”

I kommentatorsfältet under Sara Skyttedals artikel hävdas det att SD föreslog det för tre år sen (2010) men enligt denna text på Sveriges Radios hemsida skrev Göran Hägglund och flera kristdemokrater detta i ett debattinlägg i DN redan 2004. Borhan Bajati är ung kristdemokrat med muslimsk bakgrund som är intresserad av integrationsfrågor och rättspolitik. Han var också var med i gårdagens Debatt i SVT och skrev för drygt en vecka sen artikeln Okunskap leder till splittringar i samhället på Newsmill:

”Ska vi uppmuntra beteenden som går hand i hand med ett splittrat samhälle eller ska vi istället hjälpa människor med utländskt bakgrund att så snabbt som möjligt anpassa sig till det nya samhället för att i sin tur kunna skaffa sig ett bra liv? Istället för att betala skadestånd i en fråga som i grund och botten handlar om en bakåtsträvande person, så måste vi istället våga ställa krav på dem nyanlända och inte acceptera något så bisarrt.”

Jag tycker att DO på sätt och vis har blivit en myndighet för opportunism och fungerar nästan som en bankomat. Vi är på helt fel väg när vi låter de lättkränkta styra debatten eftersom det på sikt gynnar SD. Borhan Bajati igen:

”Det mest bisarra här är att hela ritualen med tvätten inte tar mer än fem minuter och den här mannen valde att diskriminera sin chef för att spara sig dessa fem minuter och utöver det så får han 30 000kr som uppmuntran.”

Jag måste poängtera att detta inte är invandrarnas fel utan svenska politikers. Jag vet att en del av det här gränsar till SD och deras politik men jag vill, och delvis känner jag tyvärr att jag måste, förtydliga att bara för det att man till viss del håller med SD och deras politik, de är ju inte 100 % ruttna, är partiet ingen lösning för Sverige och därmed är deras röstsedel heller inget alternativ när det är val till kommuner, landsting och riksdag.

7 thoughts on “Jag kysser Eder hand, Madame!

  1. Pingback: Viktiga grejer « Toklandet

  2. Och se här vad en anonym kommentator har skrivit under ett (ickerelaterat) inlägg på Helena Edlunds blogg Salt och blandat. Varför blir man inte förvånad?

    ”Kommunal som företräde den numera varnade kvinnan hade andra kommunanställda, både män och kvinnor som kunde vittna om att den muslimske mannen tagit dem i hand tidigare utan att han hade några invändningar. De anställda i kommunen som kommit i kontakt med mannen innan den omdebatterade händelsen misstänkte att han iscensatte kränkningen och var beredda att vittna om kommunen gick vidare med ärendet till en rättsprocess. Trots detta valde förvaltningschefen som själv är muslim att bortse från hans kollegors vittnesmål och ge mannen 30 000 kr i förlikning för att slippa att fallet skulle få uppmärksamhet och gå till DO. Nu fick det dock uppmärksamhet ändå trots det men det är ytterst konstigt att inga medier tagit upp att flera kommunanställda var beredda att vittna om att mannen troligen iscensatt kränkningen.”

Kommentera

