Användandet av hen och man

Debatten om det könsneutrala pronomen hen härjade som mest för något år sen. Nu verkar den ha bedarrat, alla verkar nästan ha fått säga sitt med något enstaka undantag, och de som vill använda ordet gör det och andra gör det inte. Så långt så gott eftersom det var en ganska fånig debatt, från båda sidor. Vinnare i klassen dåliga argument var tveklöst hen betyder höna på engelska. Annars är Språkrådets rekommendation också min rekommendation men jag räknar mig ändå inte som en hen-motståndare.

gnc3a4llaochstraffa17En sak som jag inte riktigt förstår när det gäller hen-förespråkarnas ibland dödsallvarliga argument är att hen inte är ett personligt pronomen i första eller andra person. Första och andra person är den överlägset vanligaste samtalskonstellationen. Visst händer det att en person deltar i ett samtal som tredje person. Det kan ske vid barns utvecklingssamtal i skolan och vid prisutdelningar på stora galor, om man ska täcka de små och stora sammanhangen, men även då vet man oftast könen på vederbörande.

Den vanligaste användningen av hen verkar ha blivit som ett skällsord, även av de som jag är ganska säker på är hen-anhängare, och det kan aldrig ha varit meningen. Som Malte skriver i en kommentar i det här inlägget där jag också har tagit bilden:

Hen-anhängare använder hen som ett skällsord? Så var det med trovärdigheten för kampen för ett könsneutralt pronomen.

Andra som har skrivit bra om hen, även om ordet man som ibland missbrukas lite väl mycket, är Rosemari Södergren:

Till alla skribenter säger jag: Ansträng dig lite till, skriv inte så luddigt utan stryk ordet ”man”. Ständigt. Sådana meningar är i 99 procent av fallen trista och kan slipas och bli mycket tydligare om du tar bort ordet ”man”.

En del ivrare för ordet ”hen” vill till och med använda det istället för orden ”han” och ”hon”. Det plattar ju till språket ännu mer. Det finns människor av manligt kön och människor av kvinnligt kön. Är det något vi ska skämmas över? Det är inte könsskillnaderna som behöver tas bort, det är följden av dem som vi ska hålla ögonen på och kämpa för att förändra.

Precis som med man kan man anstränga sig lite mer när man skriver så blir texter definitivt bättre. Titta, nu gjorde jag ju det själv två gånger i den förra meningen men nu är inte jag någon professionell skribent så jag missbrukar man hur mycket jag vill. Som ni märker missbrukar jag även ordet . Jag lovar att jag i andra sammanhang är mycket mer restriktiv med användandet av både man och. Det blir inte heller bättre om man ersätter man med en. Det är minst lika slarvigt och fult och påminner om något dialektalt. Till slut föll Rosemari Södergren nästan i dåliga argument-fällan:

Ordet hen är dessutom så fult, både ordet hon och han är mycket vackrare som ord. Hen låter som en förvirrad höna.

Så, kan vi få ägna oss åt något mer viktigare i Sverige nu? Den här debatten hade faktiskt många kunnat våga vägra.

3 thoughts on “Användandet av hen och man

  1. Svenskan har redan fyra genus: femininum, maskulinum, neutrum och reale. De som förespråkar hen vill använda finskan som exempel, där det bara finns ett genus.
    Men med hen kommer ju inte våra befintliga genus att försvinna, utan i praktiken får vi ett femte.

Kommentera

