Kristen ateism

Dagens föränderliga samhällen är sköra i och med att de kulturella faktorer, ”ett land, ett folk, en religion”, som en gång byggde dessa samhällen mer och mer förtvinar. Religionen var en stor tung faktor som fick folk att gå ihop och försvara sig mot utomstående genom att bygga samhällen. Små stater och senare större stater grundades ofta på en och samma kultur. Även om ateismen är världens äldsta livsåskådning har den inte byggt så värst många samhällen. Ett antal totalitära ideologiska stater såg visserligen sitt ljus på 1900-talet men de är fortfarande inte många till antalet. En del stater skapades som kulturella stater av folk med gemensam kultur och har senare förvandlats till ateistiska stater. Albanien är ett exempel på en sån stat som under Enver Hoxha 1967 startade en kampanj för att utrota religionen i landet.

Jag är själv inte troende och anser mig vara mer ateistisk än agnosticistisk även om jag inte vill kalla mig för något. Jag föddes som ingenting och har försökt leva mitt liv som ingenting när det gäller religion och tro. Jag kan även tycka att mina moraliska värderingar är de enda korrekta men jag anser ändå att det behövs en överliggande moralisk syn när flera människor lever tillsammans i dagens stora städer. Till det har vi skapat lagar men jag känner att dagens postmodernism håller på att slita samhället i stycken. Att det inte bara är naturkatastrofer som kan ödelägga samhällen har vi många historiska bevis för. Men är dagens moderna samhälle värt det till varje pris? Kan ett postmodernistiskt samhälle verkligen fungera?

Ett idealiskt postmodernt samhälle karaktäriseras av att tilltron till objektiva sanningar raserats, inga ideologier eller religioner anses längre tillförlitliga och tilltron till vetenskapen har gått förlorad. Postmodernismen är en tid då gränser suddas ut, och där ingenting är på förhand givet. Den postmoderna människan är både rot- och rastlös -och livet ses som en serie tillfälliga förflyttningar och rollbyten.

Det där stycket, taget från ovanstående länk till Wikipedia, skrämmer skiten ur mig. Det står senare att ”engagemanget i kollektiva rörelser raseras” och det där är det som det här inlägget handlar om. Det postmoderna samhället skulle säkert fungera för vissa, t.ex. libertianer, men det är få människor som är libertianer. Nej, vi måste helt enkelt stanna upp och fundera på vad det är som vi håller på med. Jag tror att det alltid behövs någon slags gemensam värdegrund för att ett samhälle ska fungera. Med det inte sagt att olika kulturer inte skulle kunna blanda sig. Globaliseringen är här för att stanna. Den jämställda synen på män och kvinnor, som inte är många religioners starka sida, är också här för att stanna.

Jag anser att all postmodernistisk inblandning i vetenskapen är pseudovetenskap och en stor fara för våra samhällen. Jag tror inte att man kan planera ett postmodernistiskt samhälle modernt. Jag tror däremot att vi hela tiden kan planera för ett modernt samhälle med värdegrunder, även med olika typer av värdegrunder, men de får inte bli för många vilket är risken med det postmodernistiska samhället.

Kristen ateism är en livsåskådning där tron på kristendomens Gud förnekas men där Jesus från Nasarets lära följs. De flesta kristna ateister anser att Jesus var en vis och god man och accepterar hans morallära samtidigt som man avvisar hans gudomlighet. Kristna ateister ser Jesus som ett exempel på hur en kristen människa bör vara och leva, men de betraktar honom inte som Gud. Man kan säga att en kristen ateist accepterar den andra av Moses budstavlor (förpliktelser mot andra människor) med betoning på den judiska traditionen eftersom den nämner ”Förbud mot äktenskapsbrott” och inte även ”Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom” som enligt katolsk och luthersk tradition. Den första budstavlan (förpliktelser mot Gud) förkastas av en kristen ateist. Jag tror för övrigt även att av de tre olika abrahamitiska världsreligionerna är judendomen den att föredra eftersom det är en livsåskådning där religionen är underställd samhället. I Sverige anses dock Israel, och då även judendomen, vara något av en paria.

jesusMissförstå mig inte. Ingen kvinna vill ha tillbaka gamla patriarkala religiösa strukturer. I och med gudsförnekandet i den kristna ateismen är detta en livsåskådning för alla människor. Hela idén med den kristna ateismen är att förena kristendomen med det sekulariserade samhället. I ett alltmer postmodernt samhälle tror jag att kristendomen blir meningsfull för människor i det moderna samhället. Jesus, även om han inte ses som gudomlig, är fortfarande en centralfigur inom den kristna ateismen.

Jag kallar mig för ingenting men jag tror på den kristna ateismen. Den enda guden som finns är den godhet som förhoppningsvis finns i varje människas hjärta.

images

14 thoughts on “Kristen ateism

  1. Pingback: Jag är nitton år. Jag vill inte arbeta? | Emma i skrubben

  2. Pingback: Normkritik är den nya normen. | Ebba i skrubben

  3. Pingback: Vad innebär en röst på Miljöpartiet? | Emma i skrubben

  4. Pingback: Hur man skapar en sverigedemokrat | Emma i skrubben

  5. Pingback: En levande kyrka | Emma i skrubben

  6. Pingback: Sluta knuffas! | Emma i skrubben

Kommentera

