Samtidigt i Finland via (h)en omväg.

På Alla hjärtans dag i början av året var Mark Levengood gäst i Malou von Sivers program Efter Tio. I programmet gav han sin syn på ordet hen:

”Jag skulle inte sätta mitt barn på ett sånt dagis. Jag tycker att det är väldigt förvirrande. Den här hen-formen, att det ska vara könsneutralt. I finskan har vi ju den. Vi säger hän. Vi har inte maskulinum och feminimum utan vi har bara en form och det är hän. Det är inte av genusorsak utan språket är konstruerat så och det är väldigt opraktiskt för du vet ju aldrig om du refererar till en man eller kvinna. Jag tycker att hela den här hen-frågan är tillgjord och konstruerad.

Det som händer är att du blir lite förvirrad och undrar vem som ska komma. Man måste fråga. Jag har aldrig tänkt tanken att genom att använda hän så frigör jag människors könsidentitet utan tänker bara vad är det för rörmokare som ska komma nu egentligen. Rörmokarens kön är ju väldigt oväsentligt för det mesta även om jag skulle bli förvånad om det kom en kvinnlig rörmokare. Jag kan väl tycka att sätta in mitt barn på ett dagis som i viss mån är nästan sekteristisk är helt främmande tanke.”

Visst är Mark Levengood en härlig mysmumin som man bara vill krama. Jag håller fullt med i hans syn på HBT-dagis. Apropå ordet hen, språkdebattören Per-Åke Lindblom avfärdar Miljöpartiets användning av ordet som okunnigt trams på Newsmill:

”Trots en intensiv kampanj används naturligtvis hen bara av en liten minoritet svenskar idag; frågan är också om denna lilla minoritet, främst vissa akademiker och journalister, använder ordet naturligt eller om förespråkarna måste tänka efter varje gång för att hitta en användning för ordet.” 

”Det som Miljöpartiet också måste ta ställning till på sin kommande kongress är om partiet vinner eller förlorar på att rekommendera hen som ett tredje könsneutralt pronomen.”

”Om det är fler av Miljöpartiets väljare som kommer att tycka att ett ställningstagande för hen är fånigt, och därför inte kommer att rösta på Miljöpartiet, än de som kommer att strömma till Miljöpartiet, kommer Miljöpartiet att begå självmål på kongressen. I en webbomröstning, som Expressen anordnade, tyckte exempelvis 96 procent att det var fel av Miljöpartiet att lansera hen i det nya programförslaget.”

Tillbaka till Finland igen. Merit Wager berättar i inlägget ”Naturligtvis står jag för mina åsikter. Jag känner mig trygg här i Finland.” om svensken som bor i Finland sedan många år, som vidare också säger:

”Orsaken till det nyktrare debattklimatet i Finland är förmodligen att man fört en ansvarsfull migrationspolitik och inte låtit känslorna ta överhanden.”

I Finland har man även en nyktrare syn på våld i nära relationer än att kalla det för ett folkhälsoproblem. Susanna Varis, själv från Finland, skrev tidigare i år om Finska män oftare utsatta för grov relationsvåld än finska kvinnor.

”Kvinnor är alltså fortfarande den mer drabbade kategorin, men att även männen är utsatta i så här hög utsträckning borde leda till mer eftertanke när resurser till kvinno- och mansjourer (i den mån de alls finns eller har en inriktning mot män som offer och inte som utövare) fördelas. Dessutom finns det ett stort mörkertal och det är inte orimligt att anta att det mörkertalet är större för kategorin drabbade män.”

3 thoughts on “Samtidigt i Finland via (h)en omväg.

  1. Alla vet att det är minst lika meningslöst att lära vuxna människor säga chokladbollar som att lära dem säga Hen. Det är det som är så skrämmande, för det betyder att de har en dold agenda. De måste i mycket större utsträckning uppfostra dina barn genom att indoktrinera dem i förskolan och skolan, ju tidigare desto bättre. I alla fall om de ska ha en chans att uppnå sina syften. Mig får de aldrig till att säga hen, och det vet dem!

    Roger Klang

  2. Marks tweet var intressant. Skulle vilja höra han berätta mer om vad han menar 🙂

    Bra inlägg. Kan kanske vara så att många känner sig mer eller mindre Tvingade att använda ordet? Och att man då upplever att man måste försvara sin rätt att inte använda det?

    • Jag känner inte att jag har saknat något ord av det här slaget och har väl därför hamnat på mot-sidan samtidigt som jag anser att det är fritt fram för vem som helst att använda ordet. Men jag stör mig mycket på att ordet används ofta som ett skällsord av hen-anhängarna själva.

Kommentera

